HOOFDSTUK 4: HET WERK: UITDRUKKING VAN LIEFDE.

 

Het werk is de dagelijkse uitdrukking van de liefde in het le­ven van de Familie van Nazareth. De tekst van het evangelie geeft precies aan met welk soort werk Jozef trachtte het onderhoud van het gezin te verzekeren: met het werk van timmerman.

Dat simpele woord dekt heel de tijdspanne van het leven, waar­over de evangelist spreekt na de episode die in de tempel voorge­vallen is: ,,Hij ging met hen mee naar Nazareth en was aan hen on­derdanig” (Luc. 2,51).

Deze onderdanigheid, d.w.z. de gehoorzaamheid van Jezus in bet huis van Nazareth, wordt ook bedoeld als deelname aan het werk van Jozef. Hij die de zoon van de timmerman werd genoemd; had van zijn voedstervader het ambacht geleerd.

Als de familie van Nazareth het voorbeeld en bet model is voor de menselijke gezinnen in de orde van het heil en de heiligheid, dan is dit op analoge wijze ook het werk van Jezus aan de zijde van de tim­merman Jozef. De kerk heeft dit in onze tijd ook duidelijk gemaakt door de liturgische gedachtenis van de heilige Jozef, arbeider, die op 1 mei geplaatst is.

De menselijke arbeid en in het bijzonder het handwerk, vinden in het evangelie speciale nadruk. Samen met de mensheid van de Zoon van God is het opgenomen in het mysterie van de menswor­ding, zoals het ook op bijzondere wijze verlost is. Dank zij zijn werkbank, waaraan hij samen met Jezus zijn ambacht uitoefende, heeft Jozef de menselijke arbeid dichter bij het mysterie van de ver­lossing gebracht.

 

In de menselijke groei van Jezus ,,in wijsheid, ]aren en wel­gevalligheid” had de deugd van arbeidzaamheid een belangrijk aandeel, want ,, het werk is een goed voor de mens”; het ,, vormt de natuur om” en maakt de mens ,,in zekere zin meer mens”. Het belang van de arbeid in het leven van de mens eist dat men er de inhoud van kent en in zich opneemt, ,,teneinde al/c mensen te helpen om daardoor dichter bi] God, de Schepper en Verlosser, te komen, mee te werken aan zijn heilsplan voor de mens en de wereld en de vriendschap met Christus in hun leven te verdiepen en door levendig geloof deel te nemen aan zijn drievoudige zending (is priester, profeet en koning”.

 

Het gaat uiteindelijk om de heiligheid van het dagelijkse le­ven, welke ieder volgens zijn eigen staat moet verwerven en die bevorderd kan worden volgens een model dat voor allen toeganke­lijk is: ,, Sint Jozef is het model van de nederigen, die door het chris­tendom verheven worden tot grote bestemmingen; (...) Sint Jozef is het bewijs dat er geen grote dingen nodig zijn om goede en waar­achtige volgelingen van Christus te zijn, doch alleen gewone, menselijke, eenvoudige, moor echte en authentieke deugden vereist worden”.

 

Lees verder in hfst.-5

 

hfst. 3  inleiding  hfst. 5